Thursday, August 4, 2011

Islam agama yang indah dan cantik tapi ia tak sentiasa mudah.



Awak dah hilang akal ke? Pengalaman seorang wanita mula memeluk Islam

BREDA, Belanda (Reuters) - Rabi'a Frank, seorang wanita Belanda yang berumur 31 tahun telah memeluk Islam pada tahun 1994. Nama asalnya ialah Rebecca.

Beliau telah berkahwin dengan seorang lelaki Muslim yang berasal dari Morocco tetapi dibesarkan di Belanda. Mereka dikurniakan 3 orang anak lelaki.

Pada tahun 2005 Rabi’a mula memakai Niqab yang menutupi muka. Beliau merupakan salah seorang daripada 50 wanita di Belanda yang berbuat demikian (mengikut anggaran komuniti Muslim Belanda).

Seramai hampir 1 milion Muslim menetap di Belanda. Mereka membentuk 5.4 peratus populasi masyarakat Belanda, negara Eropah kedua tertinggi yang mempunyai penduduk Muslim selepas Perancis.

Peramah dan sungguh bersemangat, itulah yang dapat digambarkan tentang Rabi’a apabila ditemuramah oleh Reuters di rumahnya.

“Saya tertarik dengan Islam sewaktu muda... apabila anda muda tiada apa yang pelik, semua kita nak kenal dan cuba . Teman lelaki saya berbangsa Morocco . Pada mulanya saya hanya nak mendalami budaya dan adat resam dia. Saya merujuk buku-buku tentang Morocco di perpustakaan dan dari situ saya terbaca tentang Islam. Saya baca senyap-senyap sebab tak nak teman lelaki saya fikir yang saya buat semua tu kerana dia.

“Pertama kali saya baca Quran ialah Quran dalam terjemahan bahasa Belanda dan ia terus menyentuh hati dan perasaan saya. Saya rasa tenang bila bacanya, rasa bagus, saya boleh kaitkan diri dengannya dan boleh memahaminya. Ia benar-benar menyentuh perasaan saya.”

“Saya dapat tahu tentang sebuah pusat Islam di Hague dan saya ke sana setiap minggu. Kemudian suatu hari imam tanya saya samada saya mahu ikut rakan-rakan lain yang mahu mengucap kalimah Shahadah. Saya telan air liur..Cepatnya, ‘saya terfikir’. Saya rasa banyak lagi yang perlu saya belajar tapi akhirnya saya bersetuju”.

“Saya ingat, pada hari mengucap kalimah Shahadah, saya memakai hijab yang buruk, saya ambil sahaja mana yang ada dalam almari. Selepas mengucap saya tak berhenti menangis. Ia merupakan saat yang sungguh bermakna bagi saya.

Apabila ibu mendengar tentang peristiwa saya memeluk Islam dia bergegas ke bilik saya sambil menjerit dan menangis: “ Kenapa awak buat begitu, apa yang awak fikirkan? Memang keadaan pada waktu itu sangat teruk. Saya berkata dalam hati: “Disebabkan reaksi yang beginilah saya tak mahu beritahu ibu.”

“Memakai hijab merupakan satu pembebasan bagi saya. Setiap hari saya terpaksa lalu di hadapan bangunan yang sedang dibina dan pekerja-pekerja di situ akan mengusik saya. Tetapi pada pagi saya memakai hijab saya melalui kawasan itu mereka tidak mengusik saya seperti sebelumnya.

“Pada waktu itu saya rasa sungguh gembira, sambil memikirkan, ‘Akhirnya, inilah diriku yang sebenar’. Walaubagaimanpun ada sebahagian daripada diri saya yang ingin sekali menyatakan “Hei, tengok, Aku masih gadis yang sama di sebalik hijab ini.”

“Saya mengambil masa bertahun-tahun untuk belajar mengikat hijab. Sewaktu saya baru memeluk Islam saya mengikut cara wanita-wanita tua Turki dan Morocco berpakaian. Saya pakai kot panjang yang biasa—dan ugh—itu memang bukan diri saya yang sebenar. Saya rasa tak terjamin lebih-lebih lagi bila orang berkata, ‘Tengok tu, orang Turki bermata biru!’. Saya tak tahu macam mana nak berpakaian.

“Saya tak ramai kawan Muslim. Keluarga suami saya fikir yang saya ni tak sebagus mereka sebab saya bukan orang Morocco . Ia mengambil masa bertahun-tahun untuk buktikan diri saya pada mereka dan sekarang saya rasa sayalah yang paling mengambil berat tentang mempraktikkan Islam dalam keluarga kami.

“Saya pun tak boleh ingat bila saya mula tertarik untuk pakai Niqab. Tetapi yang pastinya, waktu saya mula peluk Islam, saya memang dah jatuh cinta dengan keindahan Islam. Ia macam span, segala-galanya Islam, Islam, Islam. Selepas beberapa tahun perasaan itu berkurangan tapi saya masih nak lagi, nak buat sesuatu yang lebih besar untuk Allah. Bila tengok wanita pakai Niqab, sesuatu dalam diri saya tersentuh. Saya bagi tahu suami saya yang saya nak pakai Niqab juga. “Awak dah hilang akal ke?” dia tanya saya. Suami saya tak suka perubahan itu tapi perasan saya untuk pakai Niqab masih kuat.

“Memakai Niqab bukan kerana malu dengan kewanitaan atau kerana ditindas. Ia hanya cara untuk membuktikan kasih saying pada Tuhan”

“Salahlah siapa yang kata dengan memakai Niqab, saya bukan sebahagian dari masyarakat. Bila anda berjalan atau pergi membeli belah, berapa banyak kali anda berhubung dan bersembang dengan orang lain walau tak pakai Niqab?. Bukannya kamu cakap dengan semua orang yang kamu jumpa. Pernah seorang wanita cakap dengan saya “Saya tak boleh nak bersembang dengan kamu sebab Niqab kamu tu,” tapi saya fikir, “sebelum ni pun pernah ke kita bersembang?”

“Saya pernah melawak yang saya simpan pistol dan bom di sebalik Niqab saya. Itu masa saya masih suka melawan dan menjawab balik bila orang suka memberi komen tentang saya. Sebahagaian dari sebabnya ialah kerana mereka tidak melihat kita sebagai manusia biasa. Jadi bila kita jawab balik mereka akan terkejut. Saya rasa saya kena cuba didik orang yang tidak faham ni.”

“Ada orang yang fikir bahawa orang yang peluk Islam ni sekadar mencari apa-apa agama sahaja. Kalau betullah anggapan itu saya akan pilih agama yang lebih senang untuk dianuti dan dipraktik. Islam agama yang indah dan cantik tapi ia tak sentiasa mudah. Kita kena banyak berlawan dengan diri sendiri."


Terjemahan sumbangan Mashitah Aminah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KANDUNGAN BERITA BK5